יום שלישי, 28 ביולי 2015

פליאו, על שינוי תפיסה ותזונה

זה פוסט דיי אישי שלרוב אני לא נוהגת לפרסם והוא כמובן עוסק בי :-) כבר כמה חודשים שאני עוקבת אחרי תזונת הפליאו, תזונה שמבוססת על חלבון מן החי, שומן, ירקות ופחמימה בריאה. כמה חודשים טובים והבנה שהתזונה שלי משפיעה עליי לרעה מבחינת מצב הרוח, משקל ותגובה פיזיולוגית של הגוף החלטתי שהשינוי צריך לבוא ממני. קבעתי לי יעד את החזרה לארץ מהטיול בחו"ל, השארתי לי שבוע פרידה מכל הג'אנק שאני אוהבת והתחלתי.

משמעות תזונת הפליאו היא ויתור על דגנים, קטניות, שמנים מעובדים, חומרים משמרים בעייתיים, פחמימות ריקות (לחמים) והכי חשוב סוכרים מכל סוג שהוא, כולל התחליפים. מפחיד לגלות בכמה דברים יש סוכר, עברתי על המקרר ואפילו במוצרים התמימים ביותר מצאתי סוכר. לדוגמא בחרדל ד'יזון היקר מידי שיש לי במקרר, כנראה שמחציתו היא סוכר והוא בכלל חריף (עפ"י כמות הפחמימות).

התחלתי במה שמוגדר כ"אתגר", 30 יום של ניקוי מלא של המערכת. כחלק מהאתגר מוותרים על דברים שבהמשך ניתן יהיה לעשות בהם שימוש, על הממתיקים המותרים בהם: מייפל, דבש וסילאן בתנאי שהם טבעיים (שימו לב בסופר ברובם יש סוכר). על הקמחים המותרים, קמח קוקוס, שקדים וטפיוקה. על הגבינות השמנות ויוגורטים מעל 7% שומן, בהמשך ניתן יהיה לעשות בדיקת רגישות שתעלה הרבה יותר בקלות אחרי ניקוי המערכת.

היום אני כבר ביום ה-17 והרבה יותר קל ונוח לי, אבל ההתחלה היתה קשה. הגוף שלי לא רצה להגמל מסוכרים ועשה הכל כדי שאנשנש משהו סוכרי, בחילות, הקאות ועוד תופעות לוואי לא נחמדות. חברה אמרה לי שאולי כדאי שאוכל משהו רגיל כדי שארגיש טוב יותר. מה עוד שהגוף היה צריך להתרגל לסיבים של הירקות ששנים אני לא אוכלת. בקיצור, הגמילה קשה אבל ברגע שעוברים אותה המצב הרבה יותר נעים לגוף. אגב, מבחינת המשקל יש שינוי של ממש בתוך כלום זמן.

היום התחושה שלי קלילה יותר למרות שאני אוכלת יותר רק לא פיצות או דברים בסגנון, אני עירנית יותר, אין את נפילות הסוכר שמריצות אותי למקרר ואין נשנושים. כחלק מהתזונה אין בכלל נשנושים, המטרה היא לאכול כשרעבים וכבר תפסתי את עצמי מכניסה דברים לפה ושניה לאחר מכן מוציאה וזורקת לפח כי אני לא באמת צריכה את זה.

בהמשך יש מיליון סוגים של מאכלים שמותאמים לפליאו, כאלו שניתן להכין לבד או לרכוש בשווקים המתאימים דוגמת שוק הפליאו התל אביבי ואחיו הקטן בכפר סבא. תוכלו למצוא לחמים, פיצות, תבלינים, נקניקים וכמעט כל דבר שתעלו ברוחכם שהורידו ממנו את כל הדברים ה"רעים" בתוצר סופי טעים.

אתם שואלים למה בחרתי לשתף? כי הבלוג משתנה בהתאם לתזונה שלי. כבר אין טעימות של מים בטעמים משונים, ממתקים או פיצות חדשות, הרוב יעסוק בתזונה שלי, כולל מתכונים אולי תרגום תכנים מהעולם בנושא. במידה ואקבל דברים שלא מתאימים יש לי נסיינים נחמדים :-) אבל אשתדל להימנע מהם.

השינוי גורם לי להרבה יותר בישולים ולכן מאמינה שיעלו לא מעט מתכונים מותאמי פליאו וזה אומר נטולי גלוטן וסוכר לפחות.
לדוגמא, אגמאפינס של ירקות וביצים בלבד

אם בא לכם לקרוא עוד על הרעיון מאחורי התזונה עשו כמוני והיכנסו לקבוצות הפייסבוק העוסקות בנושא או חברו בחבריכם גוגל ותגיעו להמון מידע.

הצרכנות בנשמה שלי אז בקטנה, צריכת שמן הזית שלי עלתה בצורה דרמתית עד לרכישה של 4 בקבוקים וסיום של לפחות 2 וחצי וזה בלי להתחשב בשמן הזית שכבר היה בבית. נתקלתי בפרסומת פייסבוק למבצע נחמד של שמני זית (כמובן) מבית שמן זית אסי – עמק המעיינות, פח שמן של 5 ליטר ובקבוק מתנה של 750 מ"ל במחיר של 199 ₪, בנוסף קיימת עלות של 29 ₪ למשלוח עד הבית. לפני קרוב לשלוש שנים כשהשיקו את המותג קיבלתי בקבוק להתנסות והייתי מאוד מרוצה, אז היה ברור לי שאני לא קונה חתול בשק.

בלבלתי להם קצת במוח על כל מיני שאלות בנוגע לבלנדים, הזמנתי ביום שישי והגיע כבר ביום שני, אחלה שירות :-) השמנים הם תוצרת הארץ ומורכבים מהזיתים הגדלים לאורך נהר הירדן.

אודליה
זו דעתי האישית, אתם יכולים להסכים ויכולים גם לא
מוזמנים לתת בלייק לדף שלי בפייס ולהישאר מעודכנים 

2 תגובות: