יום ראשון, 17 באוקטובר 2010

אירוע מוסיקה, יין וזיתא – פתיחת עונת המסיק בגליל

לפני כשבוע ימים נפתחה עונת המסיק באירוע שערכה זיתא באוהל יעל, מקום מקסים שנמצא בחלקה הצפוני של ארצנו הקטנטונת. כדי להגיע לאירוע עברנו מסע תלאות לא קצר שארך לא פחות מ-5 שעות נסיעה, נסיעה שארכה זמן כה רב באשמת הנהיגה הלא כל כך זהירה של נהגי ארצנו.

כשהגענו חשבתי לעצמי שאולי הנסיעה הזו לא היתה שווה את האירוע ומבחינתי יכולנו להסתובב ולחזור לארץ המרכז (תל אביב ), בסיום האירוע כבר שמחתי שאף אחד לא שמע את מחשבותיי

הגענו לחדר האירוח שנערך בצורה יפה וכחלק מסידור השולחן שולבו שתילי עצי זית צעירים שהקסימו אותי

התחלנו את האירוע בקבלת פנים ודברי ברכה קצרצרים, טעימת שמן זית ראשון המסיק של 2009, השמן זכה השנה במדלית זהב בתחרות TerraOlivo 2010 שנערכה בפעם הראשונה בארץ. לשמן ריח "טרי" של דשא קצוץ או ריחה של עגבניה טריה שרק נקצצה (ריח שנחשב איכותי יותר בשמנים), הטעם היה חלק עם חריפות מתונה וצריבה קלה בגרון שלא היתה נעימה.

תמונת יח"צ בשילוב תמונה שלי

המשכנו בסדנת אוכל עם השף חיים טיבי ואצטט את השף "הסדנא הקצרה ביותר שהעביר".

השף חיים טיבי

מפאת חוסר זמן כל המנות הוכנו במהירות והוגשו לנו במהלך ההסברים. לכל שני משתתפים הוגשה צלחת טאפס לטעימת המנה והמנות היו טונה אדומה כבושה בשמן זית ארומאטי וקליפת תפוז בשילוב סלסה של אבוקדו מנגו ומלפפון גינה, רביולי בצק זיתים ושמן זית במילוי קונפי ברווז וצלעות גדי משוחות בשמן זית לימוני ועטופות בליה טלה על "ריזוטו " חיטה וירקות צלויים בשמן זית.


כשגולת הכותרת הארוחה היתה הקינוח, מרמלדת אפרסק לבן, גבינת תום עזים, גלידת שמן זיתוצנובר מסוכר. מנה שהפתיעה אותי כל כך לטובה כי לא ממש חשבתי שזמן זית וגלידה ילכו יותר מידי טוב.


כמובן שחייבים את המתכון למנה המעולה


את הערב סיימנו בהופעה של דיויד ברוזה, לי זו הפעם הראשונה שאני רואה את ברוזה בהופעה חיה וחייבת לציין שבלייב ברוזה נשמע הרבה יותר טוב


רגע לפני סיום אספר לכם כמה עובדות מעניינות על שמן זית

- בישראל ישנם כ-220 אלף דונמים של מטעי זיתים. העצים העתיקים ביותר הם על פי הערכה בני -כ 1500-2000 שנה.

- 90% מעצי הזית בישראל, מיועדים להפקת שמן זית ורק 10% לזיתים למאכל.

- מרבית מטעי הזיתים בישראל מרוכזים בחבל ארץ אחד- הגליל.

- עד לתחילת שנות האלפיים, הצריכה הממוצעת לנפש של שמן זית בישראל הייתה כ- 400 גרםלשנה, בלבד. כיום הישראלי הממוצע צורך כ- בשנה.

- בניגוד ליין, שמשתבח עם הזמן, שמן זית מגיע לשיאו ארבעה עד חמישה חודשים ממועד הייצור שלו. התקופה המומלצת לשימוש בשמן היא עד שנתיים מיום הכנתו.

- עוד בימי קדם השתמשו בשמן הזית לריפוי פצעים וכוויות, לריכוך, ניסוי ועוד. החל משנות ה-70 הוכיחו מחקרים רבים את מה שהיה ידוע כבר לסבתא-רבא שלנו: קיים קשר ישיר בין צריכה מוגברת של שמן זית, המהווה מרכיב נפוץ בתזונה הים תיכונית, לבין שיעור נמוך של מחלות לב. בנוסף, שמן הזית מפחית את הסיכון לחלות במחלות כמו: טרשת עורקים, סרטן המעי הגס, אסטמה וסכרת.

ופרט אחרון וחשוב להפעם

תעשיית זיופי שמן הזית בישראל "משגשגת". עפ"י הערכות, כ- 20% !!! משמני הזית הנמכרים בישראל הינם שמנים מהולים ומזויפים. על מנת להבטיח קניית שמן זית איכותי, רצוי לקנות מותגים מוכרים ובעיקר בחנויות מסודרות.


קבלנו הביתה להתנסות שלישיית שמנים בטעמים של זיתא, שמן זית לימון (ממנו הוכנה הגלידה), שמן זית זעתר ושמן זית בזיליקום ושום היחיד שיצא לי לטעום בנתיים. שמן הזית בשילוב הבזליקום והשום מעולה, הכנתי איתו ירקות על הגריל והטעם והריח היו מעולים בנוסף לצערי גיליתי שהוא מאוד טעים בסתם טבילה עם לחם השלב הבא הוא אפית לחמניה בשילוב השמן ומבטיחה לדווח.

ונסיים בביצוע מיוחד של דיוויד ברוזה לתחת השמיים מערב האירוע

http://www.youtube.com/watch?v=UczcnBQ6Ki4


מקווה שנהניתם לקרוא כמו שאני נהנתי באירוע

אודליה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה